Dagdromers en toekomstdromers

26 november 2013 - Genua, Italië

Olaaaa!

Oh nee dat is Spaans. Ach dat kan er ook nog wel bij. Mijn talenknobbel is overduidelijk de weg kwijt. Ik moet elke dag Italiaans, Engels en Duits spreken en af en toe nog een woordje Huilands. Daarbij komt nog dat ik aanstaande maandag mijn niveau 3 test heb (Italiaans wel te verstaan). Dus ik heb me voorgenomen deze heel week te leren. Alhoewel ik bijna zeker weet dat je lichaam na je 30e moeite met herstel heeft, maar ook je geheugen. Als ik de taal eenmaal vloeiend spreek, blijft dat er eenmaal in. Ik kreeg vorige week nog de complimenten over mijn accentloze Duits. Tja, een van de (en enige) voordelen van een Duitse ex-vriend, whahaha. Tja, de Italiaanse versie hiervan wil ook niet zo lukken. Maar dat is ook niet erg, want mijn intentie is om eind juni dit land ook te verlaten, ahum.

Inmiddels zijn twee maanden om en naast pogingen om Italiaanse grammatica te onthouden, is het in mijn hoofd een casino (hihi Italiaans voor what a mess of knoeien in het nederlands, letterlijk vertaald). Naast mijn 'leren' heb ik ook zesduizend vliegtickets en reizen in mijn hoofd. Ik heb namelijk de rondreis Marokko geboekt, whoop whoop. Op 2 januari vlieg ik van Pisa naar Marrakech en kom tien dagen later terug. En zoals gezegd had ik me voorgenomen om tijdens mijn verblijf bij Sarah en Rebecca ook na te denken over de 2e helft van 2014 (goh gaat dat snel). Je kunt overal ter wereld een CELTA doen, binnen vier weken. Aangezien dit best een dure training is en je vier weken verblijf moet moet betalen, kan ik dat eventueel in Europe doen. In Milaan start deze cursus eind juni maar dan wordt het in Italie snikheet. Dus dat is nog even zien. Ik ben er 90% zeker van om dit te gaan doen. Het is een opleiding voor leraar Engels, zodat je wereldwijd les kunt geven. JUIST JA... ik weet wat je denkt, Siesel voor de klas.... NUHHH.

MAAR, even afgezien van het feit dat ik daar waarschijnlijk niet goed in ben, althans ik heb altijd gezegd ik zou nooit in Nederland voor de klas willen staan (Italie wordt btw toegevoegd), is dit wel eeeeen van de ultieme manieren om te werken en te reizen ennnnnn mijn ideale doel te verwezenlijken namelijk kinderen helpen die niet verzekerd zijn van een goede toekomst. En dan bedoel ik met name de derde wereld landen. Er zijn honderdduizend vrijwilligersbanen te vinden in Afrika, als leraar. Alleen, ik zou niet weten wat ik moest doen (ja Cecile, juist ja). Jullie kennen mij, ik Google elke dag duizend keer. Ik heb al op Unicef vacature lijst gekeken en andere websites, en tuurlijk ik heb wel mijn project management skillls, maar elke vacature heeft vraagt daarbij nog Frans, of leraar ervaring, of verpleegster. Maar met mijn CELTA kan ik wereldwijd werken, overal een jaar of langer en naderhand misschien zelf beslissen waar ik naar toe ga. Uiteindelijk krijg je gewoon je leraar salaris (en ik ben niet meer in die fase dat ik ga voor beste salaris). Het zou niet het meest makkelijk beroep zijn maar mijn motivatie is momenteel dermate hoog dat ik denk dat als je iets wilt, je het ook kunt. Als ik terugdenk aan India, die kleine kindjes van drie die al het Engelse alphabet opzeggen, was ik trots. Nu Rebecca volledige zinnen antwoord, ben ik trots. Als ik eenmaal de handvaten heb, kan ik dat. ENNNN het is een taal die ik vrijwel goed spreek en het is niet iets om te onthouden. Als je me vraagt om geschiedenis les te geven, dan heb je een probleem. Het enige dat ik onthouden heb is dat Columbus in 1492 Amerika ontdekt heeft.

Naja, anyway ik ben uiteraard nog in dubio maar ben druk bezig met het lezen van allerlei reviews en verhalen van mensen die ook CELTA gedaan hebben en zijn allemaal zeer positief. Vandaar heb ik ook Britisch school hier gemaild of ik examen kan doen. In talen bestaat namelijk een kwalificering CEFR, waarmee je wereld wijd kunt aantonen hoe goed je de taal beheerst. C2 is het allerhoogste en ik denk dat mijn Engels zeker een C1 is, alleen dat weet je pas als je examen doet. Dit staat uiteraard goed op mijn CV. Tevens vraagt mijn taalschool hier of ik in juni oof de Italiaans test wil doen. Nadat ik niveau 4 heb gedaan zou ik dit kunnen doen. Ik vrees dat ik ergens in B1 terecht kom en dat zou zonde zijn..... Dus genoeg om over na te denken (of te leren).

Dat dus even allemaal over het kopje Toekomstdromers. Dan hebben we ook nog hier de Dagdromer .... Ik bedoel Rebecca (niet mij ahum). Buiten de vele vrije tijd die ik heb, gaat het met haar gewoon goed. Ze heeft af en toe echt kuren, zoals krijsen... en dan denk ik... deden wij dat ook met 6? Ze is trouwens 9 december jarig, net als mij enigskind met gescheiden ouders en Boogschutter.....Have fun! Maar daardoor herken ik wel enigszin veel in haar (behalve dat krijsen en toch vrij afhankelijk van haar moeder). Als ze uit school komt, speelt ze even met andere vriendinnen maar kan dan ook even alleen rondlopen en praat dan in zich zelf (heel herkenbaar whahahha). En thuis kan ze ook goed op zich zelf zijn, ik hoef nooit te zeuren om te zeggen, Rebecca ga iets doen, hang niet voor de tv. Meestal komen we na school thuis (rond 17 uur, na spelen op schoolplein) en dan zet ze een engels dvd met liedjes aan (YES) of we kleuren samen. Ook herken ik nu al de perfectionist in haar, of ik denk dat ik dat zie. Laatst liepen we samen over de boulevard en lagen er een paar tegels los (komt hier vaker voor hoor) en dan legt ze de losse tegels allemaal netjes weer terug. Of dat er vuilnis naast de container ligt en ze dan vraagt waarom dat er dan ligt. Ook met kleuren legt ze netjes alle vilstiften weer terug op de plaats. Hmmmm herkenbaar?!

Ach, jullie liggen vast weer dubbel om deze verhalen, mooi zo.

Het is nu 14 uur, ik ben de hele dag van alles en niks aan het doen. Naast mijn vrijdagavond Reggaeton les, ga ik ook af en toe naar Zumba en ren 2x per week op Corso Italia. Zonet dus ook gedaan (kan ik lekker dag- en toekomstdromen) en dan bedenk ik me weer hoe gelukkig ik ben. En als je dan rent, met je uitzicht over zee en zon in je gezicht en je ziet dan in de verte de bergen waar al sneeuw ligt en je zoeft langs een palmboom, dan is dat toch heeeerlijk. Zee, blauwe lucht, zon, bergen en palmbomen.. all in one. Wat wil je dan nog meer?

Vanavond lekker met Janette en twee andere meiden naar de film, Prisoners. Anna (de jongere au pair) kan helaas niet die moet babysitten. Aanstaande donderdag weer naar Aperitivo in Inglese, dat was de eerste keer ook heel leuk. Janette (geen au pair) heb ik op school leren kennen en er is een Facebook groep die elke donderdag aperitivo organiseerd. In het kader van meer mensen leren kennen (zij woont hier met haar Deense vriend, beiden hebben baan in Genova) zijn we samen gegaan. Ontzettend veel lol gehad en ontdekt dat we veel in common hebben. Onder andere willen we beide parachute springen dus dat staat op onze lijst om samen te doen hier in april. (Sorry El..... wij gaan iets veel leukers doen.... beloofd!!!!) Buiten Anna en Janette ken ik nog wel wat andere meiden en jongens maar met hen (of hun.... nee denk hen) amuseer ik mij het meest.

In het weekend van 7 en 8 december ga ik hoogstwaarschijnlijk met Anna naar Firenze (of te wel Florence). Ik ben hier nu twee keer geweest en vorig jaar met Jolanda heb ik vier paar schoenen en een tas gekocht... Ik denk dat ik de creditcard maar thuis laat haha. Maandag erop is dan de verjaardag van Rebecca, ze wordt dus 6. Dit vieren we met de hele klas ergens in een mini kinderstad. Lekker persoonlijk dus. Sarah gaf aan dat ze het inderdaad een goed idee vond om een paar vriendinnen uit te nodigen en dan thuis iets leuks te doen. Toen gaf ze aan, haha misschien doen we dat volgend jaar (maar dan zit ik in Timboektoeeeeee).

Genoeg met dag dromen en toekomstdromen.... Het wordt tijd dat ik even in het moment leef en dat heet Italiaanse grammatica!!!

Lievers, hopelijk hadden jullie spass met dit casino verhaal alweer.

Ik denk aan jullie en tot snel!

Arrivederci!!!

Ps. En ik kom NIET met een Mustafa of Mohammed thuis na Marokko... PROMISEDDDDD

1. Papa:
    26 november 2013
    Hoi cecile,

leuk zoveel goeds en planne van je te horen. Je bent echt bijzonder. Veel plezier in Marokko. Ik was ook in Marrakech en je kunt er inderdaad vrij goedkoop met een jeep door de woestijn kretzen. Heel leuk. En s'nachts in een tent slapen. Lijkt me heel vet.
    Zo te horen kun je beter in Italie blijven en daar een baan zoeken als je Italiaans op nivo is; en ik weet dat als je dat wilt het gaat lukken.

het is beter om iets voor de kinderen te doen dan te werken voor een multinational.

veel plezier
  2. Gwen:
    27 november 2013
    He meis,
    wow wat een organisatie he?! Geweldige plannen heb je zeg! Wat ben ik blij om te lezen dat jij dat gaat doen waar ik van droom in een ande reden leven namelijk mensen helpen die het zo hard nodig hebben! Haha en leraar is echt wel een dankbaar (tenminste meestal haha) beroep. Zaterdag gaan we in meerssen high tean, zal vreemd zijn dat jij er nu niet bij bent, gaan je absoluut weer missen!! Hier is het sintspektakel losgebarsten, vandaag weer naar sint bij pap op het werk, beide mannetjes worden dus weer veel te veel verwend. Voel ik me wel rot inder, andere kinderen zouden zo blij zijn me t maar een fractie van wat zij al hebben!!daarom vandaag weer een zak vr roemenie klaargemaakt..
    meis kijk uit naar je volgende verhaal!!! Take care..
    xxxxx
  3. Eefje:
    30 november 2013
    Hoi lieverd,

Leuk om te lezen! Super dat het je zo goed gaat. Dit is your wat of life ben ik ben trots op jou! XXX